با اهر ارسباران بیشتر آشنا شویم

اهر سرزمینی که ریشه در عمل تاریخ زمین دارد ، دیاری که روزگاری جایگاه شهر یاران بود ، شهری مقدس و عضوی جدا نشدنی از پیکر پاک ایران اسلامی ، شهرستان اهر از شمال به شهرستان کلیبر و از مشرق به مشگین شهر و ازجنوب به تبریز و از غرب به ورزقان محدود است.

سابقه تاریخ :

سرزمین وسیع ارسباران که مرکزیت آن  بنام اهر می باشد به استناد آثاری که از میدان هوشنگ شاه (واقع در روستای چناب) بدست آمده این شهر قدمتی به قدمت کشف آتش توسط هوشنگ شاه پیشداری دارد و براساس سنگ نبشته اورارتویی واقع در روستای سغندل ۸۰۰ سال پیش از میلاد مسیح شهری پادشاه نشین بوده است و با تشکیل دولت ماد ، ارسباران بعنوان دژ ماد در تاریخ یاد می شود که منطقه مرزی کنونی (دیزمار) گویای همان روزهاست.

بنا به نوشته مورخان ، اهر شهری آباد و زیبا و از موقعیت سیاسی و علمی خوبی برخوردار بوده است  ، چنانکه بزرگانی چون احمد ابن گشتاسب – سعدالدین وراوینی (دبیر کتاب معروف مرزبان نامه  ) حکیم سیدابوالقاسم نباتی – شیخ شهاب الدین اهری – عندلیب قره جه داغی – سپهسالار دیزماری – ستارخان – کلنل محمد تقی خان پسیان شد .

استادالمنجمین – معلم کل – دکتر مدقالچی و … از این سرزمین برخاسته و مشعل علم وادب و پرچم آزادی را بر فراز قله های انسانیت برافراشته اند .

موقعیت طبیعی :

شهرستان اهر بخاطر وجود کوه های سرسبز و سربه فلک کشیده و با داشتن مناطق زیبا و شکارخیز شهرت جهانی دارد . منطقه شکار خیز  (آنزا) که در ارسباران واقع شده از طرف سازمان بین المللی یونسکو بعنوان یکی از مناطق نادر و ارزشمند جهان معرفی شده است معادن بیشماری که در وجب به وجب این منطقه نهفته است بیش از پیش ارزش جهانی این سرزمین را نشان می دهد که جا دارد مسئولین با بهره برداری سریع از این معادن ، گامی موثر در خودکفایی اقتصادی بردارند . معادنی از قبیل مس – سرب – روی – خاک چینی – نمک – زرنیخ – آلومینیوم – طلا – نقره – اورانیوم – مرمر – جیوه – گوگرد و … در قسمتهای بیشماری از این منطقه کشف و مدتها استخراج و بهره برداری شده است . معروفترین معدن ، معدن مس سونگون واقع در نزدیکی ورزقان می باشد که بنا به نظر کارشناسان از مقدار مس سرچشمه کرمان بیشتر است .