تاریخچه شهرداری اهر

تاریخچه احداث ساختمان شهرداری اهر:
به نوشته روانشاد سرهنگ بایبوردی ” شهرداری اهر در حدود سال ۱۳۰۰ شمسی تاسیس شده ، برای اولین بار مرحوم سراج الدین بایبوردی و بعداً مرحوم میرزا محمد کریمی عهده دار ریاست شهرداری اهر شده اند… پیش از شهریور ۱۳۲۰ شمسی عمارت متوسطی برای شهرداری اهر ساخته اند که با فرمانداری مشترکاً استفاده می نمودند”
ساختمان کنونی شهرداری اهر همان ساختمانی است که مرحوم سرهنگ بایبوردی در کتاب خود به ان اشاره کرده اند در حدود سال ۱۳۶۵ شهرداری در طبقه همکف و فرمانداری در طبقه فوقانی آن مستقر بود که با احداث ساختمان فرمانداری و انتقال آن ، این ساختمان کلاً در اختیار شهرداری قرار گرفت.
قبل از احداث این ساختمان ، عمارت بلدیه (شهرداری) در همین مکان بود ساختمان بلدیه حیاط بزرگی داشت که با احداث اولین خیابان حیاط بلدیه تبدیل به میدان شهرداری شد.


خیابان شیخ شهاب الدین اهری اولین خیابان اهر به سبک جدید و سال احداث آن ۱۳۱۵ شمسی است این خیابان در آغاز از محل فروشگاه فرهنگیان کنونی تا ساختمان دکتر قاسم خان اهری امروزی امتداد داشته است . مهندس این خیابان از اهالی اتحاد شوروی سابق بوده و طرح و نقشه ساختمان شهرداری نیز از اوست ، بنا به اظهارات آقای سلیمیان <مهندس ساختمان شهرداری که در اهر به اینجینیر معروف بود نخست میخی در وسط حیاط بلدیه بر زمین کوبید بعد طنابی به میخ بست و در واقع پرگار بزرگی درست کرده میدانی مدور رسم نمود و سهم میدان و پیاده روها را مشخص کرد>
همچنین در سال ۱۳۱۵ عمارت بلدیه تخریب و ساختمان شهرداری کنونی پی ریزی شد ، معمار ساختمان استاد حاج محسن مرسلی از اهالی روستای شله بران بود کارگران نیز عموماً از همین روستا بودند.
جالب است بدانید که برای احداث این ساختمان سه قطعه تیر آهن لازم بوده اما تهیه آن از اهر و تبریز امکان پذیر نشده و این مساله باعث گردیده تکمیل بنا با سه سال تاخیر مواجه شود بالاخره آهن مورد نیاز از باکو خریداری و به جهت نبود راه شوسه و کامیون این آهن ها از مبدا بر دوش گاوها به اهر حمل شده است.
در سال ۱۳۷۷ در دوران شهرداری آقای صابر اسماعیلی ، این بنا با همان سبک قدیم مرمت گردید که معمار آن استاد علی نوری شرق بود. به جهت مهارت بسیاری که این معمار دارد معمولاً مرمت آثار باستانی به عهده ی ایشان گذاشته می شود .


منابع :
تاریخ ارسباران : سرهنگ بایبوردی ۱۳۴۱
آقای اصغر محمود آبادی : استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر
آقای حاج یوسف خدادادی : پدر مطبوعات اهر
آقای محمد ابراهیم سلیمیان : بازنشسته نبروی انتظامی (شهربانی سابق)